close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אתה בעל רכב חשמלי? הנה כל הפרטים שצריך לדעת מתי מטעינים את הרכב החשמלי

מערכת שורשכט אלול, תשפג15/09/2023

המפתח לטעינה מוצלחת של רכב חשמלי טמון בהבנת סוגי אפשרויות הטעינה השונות הקיימות ובחירת הטעינה המתאימה ביותר לכל מצב

תגיות:
צילום: freepik

בשנים האחרונות, כלי רכב חשמליים צברו פופולריות משמעותית בשל הידידותיות לסביבה וחסכון פוטנציאלי בעלויות. ככל שיותר אנשים בוחרים במכוניות חשמליות כאמצעי התחבורה המועדף עליהם, חשוב להבין את תהליך הטעינה והאפשרויות השונות שלו. מאמר זה יכסה את הפרטים החיוניים הדרושים כדי להבטיח חווית

צילום: freepik
טעינה חלקה ונטולת מתח לבעלי רכב חשמלי.

המפתח לטעינה מוצלחת של רכב חשמלי טמון בהבנת סוגי אפשרויות הטעינה השונות הקיימות ובחירת הטעינה המתאימה ביותר לכל מצב. טעינה ברמה 1 מתייחסת לחיבור הרכב החשמלי לשקע ביתי סטנדרטי של 120 וולט, בעוד טעינה ברמה 2 כוללת עמדת טעינה ביתית חזקה יותר. שתי האפשרויות הללו עונות על הצרכים של רוב בעלי הרכבים החשמליים המעדיפים להטעין את רכביהם בבית. בנוסף לטעינה ביתית, קיימות עמדות טעינה ציבוריות ברמות הספק משתנות, החזקה ביותר היא רמה 3, המספקת טעינה מהירה באמצעות מערכות זרם ישר.

לצד אפשרויות הטעינה, הכרת אופן פעולת תהליך הטעינה והעלויות הנלוות תאפשר לבעלי רכב חשמלי לקבל החלטות מושכלות לגבי הרגלי הטעינה שלהם. ידע זה יכול לייעל את בריאות המצבר ולמקסם את חיי הרכב. הסעיפים הבאים יעמיקו בהיבטים אלו ויספקו תובנה מכרעת על עולם הטעינת הרכב החשמלי.

הבנת טעינת רכב חשמלי
ניתן לסווג טעינת רכב חשמלי לרמות שונות בהתאם למהירות הטעינה והדרישות שלהם. חלק זה יספק סקירה קצרה של רמות הטעינה הללו והמאפיינים שלהן כדי לעזור לקוראים לקבל החלטות מושכלות בכל הנוגע לטעינת הרכבים החשמליים שלהם.

טעינה ברמה 1 היא הצורה הבסיסית ביותר של טעינת רכב חשמלי, תוך שימוש בשקע 120 וולט סטנדרטי. רמה זו מציעה את מהירות הטעינה האיטית ביותר, ומספקת כ-1 קילוואט של כוח. לדוגמה, סוללה של 50 קילו-וואט תדרוש לפחות 50 שעות לטעינה מלאה ברמה זו. למרות שאינה היעילה ביותר, אפשרות זו יכולה להתאים לאלה עם מרחקי נסיעה יומיים נמוכים יותר או יכולות טעינת לילה.

טעינה ברמה 2 היא אפשרות טעינה משודרגת המשתמשת בשקעי 240 וולט הנפוצים בעמדות טעינה למגורים וציבוריים. עמדות טעינה ברמה 2 יכולות לספק הספק בין 3.3 קילוואט ל-19.2 קילוואט, בהתאם לציוד הטעינה של הרכב החשמלי וליכולות של עמדת הטעינה. זמן הטעינה פוחת משמעותית בהשוואה לטעינה ברמה 1, בדרך כלל נע בין 3 ל-10 שעות, תלוי בקיבולת הסוללה ועוצמת הטעינה. אפשרות זו אידיאלית לטעינה ביתית וצוברת פופולריות גם במסגרות מסחריות.

עמדות טעינה מהירה של DC מספקות את שיטת הטעינה המהירה ביותר שקיימת. עמדות בעלות הספק גבוה אלו מספקות זרם ישר (DC) למצבר הרכב החשמלי בקצבים משתנים, מ-50 קילוואט עד 350 קילוואט או יותר. זמני הטעינה של עמדות אלה יכולים להשתנות, כאשר טעינה של 80% ניתנת להשגה תוך 20 עד 60 דקות עבור רכבים חשמליים רבים. עם זאת, לא כל כלי הרכב החשמליים תומכים בטעינה מהירה DC; זה חיוני כדי להבטיח תאימות לפני השימוש בשיטה זו. סוג זה של טעינה נמצא בדרך כלל לאורך כבישים מהירים ובאזורים מסחריים שבהם טעינה מהירה היא חיונית לנסיעות למרחקים ארוכים.

הבנת רמות הטעינה השונות של רכב חשמלי חיונית למיטוב זמני הטעינה, היעילות והנוחות. רמה 1 מתאימה לצרכי טעינה בסיסיים, בעוד שרמה 2 מספקת טעינה מהירה יותר ללילה או ביתית. טעינה מהירה של DC יכולה להיות אופציה מצוינת לנסיעות למרחקים ארוכים או לטעינה מהירה באזורים מסחריים.

לפרוט הסוגים והדגמים השונים של עמדות הטעינה אפשר להיכנס לאתר https://electricharge.co.il/.

סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי
עמדות טעינה רמה 1
עמדות טעינה רמה 1 הן האפשרות הנגישה ביותר לטעינת רכבים חשמליים, שכן ניתן לחבר אותן לכל שקע ביתי סטנדרטי בן 3 שיניים ו-120 וולט, המכונה טכנית שקע NEMA 5-15. עמדות הטעינה הללו דומות בצריכת החשמל למחמם חלל חשמלי נייד. יתרון משמעותי אחד של טעינה ברמה 1 הוא היעדר עלויות מראש. עם זאת, חשוב לציין ששיטת הטעינה הזו היא איטית יחסית, ולוקחת מספר שעות לטעינת המצבר של הרכב.


עמדות טעינה רמה 2
מצד שני, עמדות טעינה רמה 2 מספקות אפשרות טעינה מהירה יותר לכלי רכב חשמליים. עמדות טעינה אלו דורשות מעגל ייעודי של 240 וולט, בדומה לאלו המשמשים למכשירי חשמל ביתיים גדולים כמו כיריים חשמליות או מייבשים. מספקות הספק בין 3.3 קילוואט ל-19.2 קילוואט, עמדות טעינה רמה 2 יכולות להפחית משמעותית את זמן הטעינה בהשוואה לעמדות טעינה רמה 1. התקנה של עמדות טעינה רמה 2 עשויה לדרוש סיוע מחשמלאי מקצועי, מה שמוסיף לעלות הראשונית. עם זאת, זמן הטעינה המופחת עשוי להיות שווה את ההשקעה עבור בעלי רכבים חשמליים הזקוקים לפתרונות טעינה מהירים יותר.

עמדות טעינה חשמליות מהירה DC
כאפשרות המהירה ביותר לטעינת רכבים חשמליים, עמדות הטענה המהירות, הידועות גם כעמדות טעינה רמה 3 מנצלות חשמל בזרם ישר (DC) כדי לטעון את סוללת הרכב בקצב מהיר. עמדות טעינה מהירות של DC יכולות לספק הספק בין 50 קילוואט ל-350 קילוואט, מה שמאפשר לנהגים לטעון את כלי הרכב שלהם עד קיבולת של עד 80% תוך פחות משעה, בהתאם לקיבולת הסוללה של הרכב ולמפרט עמדת הטעינה של הרכב החשמלי.

עמדות טעינה רמה 3 נמצאות בדרך כלל בעמדות טעינה ציבוריות הממוקמות ליד כבישים מהירים או יעדים פופולריים. בשל דרישות ההספק הגבוהות וההשפעה הפוטנציאלית על רשת החשמל המקומית, התקנה של עמדות טעינה מהירות DC במקומות מגורים בדרך כלל אינה מעשית. בנוסף, לא כל כלי הרכב החשמליים תואמים לטעינה מהירה של DC. חיוני לבעלי רכבים חשמליים לוודא את תאימות הרכב שלהם עם עמדות טעינה מהירות DC לפני השימוש בהן.

מהירויות טעינה והגורמים שלהן
בעת טעינת רכב חשמלי, גורמים שונים משפיעים על מהירות הטעינה הכוללת. סעיף זה מכסה שלושה מרכיבים מרכזיים המשפיעים על מהירויות הטעינה: תפוקת הכוח של עמדת הטעינה לרכב חשמלי, קיבולת הסוללה ועמדת הטעינה של הרכב.

תפוקת חשמל של עמדת טעינה
ציוד הטעינה נופל בעיקר לשלוש קטגוריות: רמה 1, רמה 2 וטעינה מהירה של זרם ישר (DCFC). יקיר מחברת אלקטרי צ'ארג אומר שתפוקת הכוח של כל רמת טעינה משחקת תפקיד משמעותי בקביעת זמן הטעינה הדרוש.

  • רמה 1: רמת טעינה זו משתמשת בשקע סטנדרטי בקיר, המספק בדרך כלל כ-1.44 קילוואט ב-120V ומוגבל ל-12A. זוהי שיטת הטעינה האיטית ביותר, המציעה טווח נסיעה של 4-5 ק"מ לכל שעת טעינה.
  • רמה 2: מהר יותר מרמה 1, עמדות טעינה רמה 2 יכולות לספק תפוקת הספק מ-3.3 קילוואט עד 19.2 קילוואט, באמצעות מקורות מתח של 240V. עמדות טעינה רמה 2 בדרך כלל מוסיפות טווח נסיעה של 20-100 ק"מ לשעה, בהתאם לתפוקת הכוח של עמדת הטעינה ומפרטי הרכב החשמלי.
  • טעינה מהירה DC: שיטת הטעינה המהירה ביותר, DCFC, מספקת הספק של כ-50 קילוואט עד 250 קילוואט. עם אפשרות טעינה זו, כלי רכב חשמליים יכולים לצבור עד 100-500 ק"מ של טווח נסיעה תוך 30 עד 60 דקות בלבד.
קיבולת סוללה
קיבולת הסוללה משפיעה באופן משמעותי על הזמן הדרוש לטעינת רכב חשמלי. באופן כללי, סוללות גדולות יותר דורשות יותר זמן לטעינה מלאה. רכבים חשמליים עם סוללות קטנות יותר נטענות לרוב מהר יותר מאחר שהם מגיעים לקיבולת המלאה שלהם מהר יותר.

יתרה מכך, זמן הטעינה תלוי גם במצב הטעינה של הסוללה. אם סוללה כמעט מתרוקנת, ייתכן שייקח יותר זמן להגיע לטעינה מלאה, בהשוואה לסוללה טעונה חלקית.

עמדת טעינה משולבת לרכב
עמדת טעינת של רכב חשמלי אחראית להמרת מתח AC מציוד הטעינה למתח DC הדרוש לטעינת הסוללה של הרכב החשמלי. יכולת הכוח של עמדת הטעינה מגבילה את מהירות הטעינה ולעיתים משתנה בין דגמי רכב שונים. אם עמדת הטעינה תומכת ביכולות הספק גבוהות יותר, היא יכולה לאפשר זמני טעינה מהירים יותר.

לסיכום, מהירות הטעינה של רכב חשמלי תלויה בתפוקת הכוח של עמדת הטעינה, בגודל ובמצב הסוללה, וביכולות של עמדת הטעינה של הרכב. על ידי הבנת הגורמים הללו, המשתמשים יכולים לבחור שיטות טעינה מתאימות ולקבל החלטות מושכלות על סמך צורכי הנהיגה ומפרטי הרכב החשמלי שלהם.

 

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה